Voor de Toekomst van Uw KINDEREN

network.land page

I Inleiding Het is prachtig dat er een serie initiatieven is gestart om kinderen op scholen in ons land:

  1. Te leren zelf te programmeren en websites te bouwen. Dit is onder de slogan “Learn to Code” overgewaaid uit Engeland.  Daar was het gestart op alle basisscholen van de UK voor elk kind met behulp van de Raspberry Pi mini-Pc in een doosje en/of het computertje van de BBC. Prima want bijna alle toekomstige banen zullen op enige manier met software te maken hebben, en om zo’n machientje te laten doen wat jij wilt dat die doet is “great fun”.
  2. Zelf leren dingen te besturen zoals sensoren en motortjes met behulp van de Arduino kaartjes en interfacekaarten, inclusief voor Wi-Fi verbindingen. Ook dit vinden ze een feest om te DOEN.
  3. Zelf dingen ontwerpen en 3D uitprinten in FabLabs in de meeste steden,  vol instrumenten en gereedschappen waar vaklui de kinderen helpen om weer dingen te MAKEN. De ontwerpen van deze maker-movement worden via internet gedeeld en ook aan bedrijven geleverd voor prototypes en kleine series fabricage.

Big book of Maker skills

Wat gaming en andere acties op Ipad’s en laptops THUIS etc. betreft hoef ik u niets te vertellen. Mijn kleinkinderen moeten er zo ongeveer vanaf gesleurd worden om ze ook eens wat beweging buiten te laten hebben.

bette op iPad

Maar, er ontbreekt iets. De meeste mensen hebben geen idee wat er letterlijk “achter de schermen gebeurt”. Iets met draadjes en draadloos. In werkelijkheid bruist het daar van de activiteiten. Om sterk groeiende (ca verdubbeling elk jaar) dataverkeer via  de VERBINDINGEN  aan te kunnen moet er constant ontworpen, bijgebouwd, gegraven en geinstalleerd worden in de Digitale Infrastructuur, inclusief serverfarms en datacentra.

Neen het is niet alleen “hardware” zoals computer mensen vaak denken. De hele digitale infrastructuur draait op ingebouwde processor chips en op software van switching en routing algorithmes. En er is een overgang bezig van elektronica naar optica via Gigabits/ sec glasvezel draadjes, schakelaars en lichtpaden met verschillende kleuren.

Het vak groeit als kool, ook transnationaal, wat belangrijk is voor ons land als knooppunt voor dataflows,  met heel veel investeringen en kennisoverdracht en spullen moeten ook vrij snel weer vervangen worden, omdat de apparatuur snel te krap of al na 3 jaar afgeschreven moet worden. Er is haast geen lesstof voor omdat lesboeken al achterhaald zijn als ze eindelijk zijn geschreven en gedrukt.

Plastic buizen

Het publiek heeft daar nog weinig beeld bij hoewel je de buizen voor de glasvezelkabels wel soms ziet worden ingegraven in de stad of je ziet ze soms liggen langs de spoorlijnen tijdens werkzaamheden. Natuurlijk zie ook overal die antenne-torens staan voor de mobiele netwerken. Ook die zijn onderling verbonden.

In een recente krantcolumn werd gemeld dat iemands kinderen van karton een tent-huisje hadden gemaakt, met op een van de “binnenmuren” een paar concentrische cirkels en een punt:

Wi-Fi symbool

Dus voor die kinderen is vanuit zo’n tentje verbinding hebben wel een van de belangrijkste levensvoorwaarden geworden, net als overal kunnen (whats)Appen :-)).

II Actie gevraagd. Het is volgens mij hoog tijd dat kinderen deze nieuwe “onderliggende” verbindingen-bedrijvigheid ook leren zien, hoewel veel ervan fysiek weggestopt is. In tegenstelling tot de wegen voor auto’s en spoorlijnen voor treinen die iedereen kan zien.

Het mooie is dat ouders en teachers in New York iets aan deze bekendheids-lacune hebben gedaan. Zij hebben een online doe-cursus voor kinderen in elkaar gezet die ook hier gebruikt kan worden met wat vertaalslagen. Het gaat erom een beeld te geven wat de “verbindingen” zijn en doen. hier is de site waarop zij die les-stof hebben gepost Networks.land . Onder About staat daar:

————————–About Networks.land ———

This website is a collection of educational activities and material explaining how the internet works, at levels that generally don’t get thoroughly covered in introductions to the internet. The activities are designed to mostly take place offline using physical objects, field trips, and games.

Who is this for?

Technically, this material is for anyone who doesn’t totally understand how the internet works, but that kind of just means almost everyone in the world (including us!). We developed this material for audiences between 11 and 14, focusing on that age range for the following reasons:

  • if it worked with that age range it could probably scale up
  • we wanted to work with students just young enough to be unfamiliar with a world before the internet, but just old enough to be capable of considering more complex critical questions
  • middle schoolers are just the absolute best. (except when they’re the absolute worst.)

That being said, while we had a totally great time workshopping these activities with students, a lot of the material on this site is for the educators who might use this material. That’s why in addition to the actual descriptions of the activities, we have reference sections that go into further detail than the activities themselves.

———————————–

Mijn vraag aan u is ” Hoe kunnen wij het samen aanvatten dat in ons land ook dergelijke lessen worden gegeven/ werksessies gehouden? “. Gelieve met mij contact op te nemen [ van till (at) gmail (dot) com ]. Mogelijk kan het via de stichting Digitale Infrastructuur NL  (DINL) worden gecoordineerd en met de aangesloten organisaties samen bemand om te op te starten ??

III Formele plaatsbepaling van deze bedrijvigheid. De digitale infrastructuur kan het beste worden gezien als drie lagen [d,e en f]  in het zg. Tillevision Model, en wel ONDER de “Informatie Services” [c]  die we op onze computerschermen en TV schermen zien bewegen. Het heet daarom een Service Underlayer. Onontbeerlijk.

Tillevision Model

jaap van till, TheConnectivist

Advertisements

About broodjejaap

See ABOUT on TheConnectivist.wordpress.com
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s