C7 Europa’s Nieuwe Backbone: Corridoria

Laatste deel Corridoria

Laatste deel Corridoria Wenen – Istanbul

(in The Netherlands language)

(Dit artikel verschijnt ook in het maandblad voor de vakhandel www.dealerinfo.nl )

Een interessant voorbeeld van het formeren van een toekomst-patroon is het volgende verhaaltje.  Uitgangspunt is het vreemde verschijnsel dat bepaalde steden ofwel stadsregio’s zoals ‘Brainport Eindhoven’ en München aan het boomen zijn, terwijl in andere regio’s, sectoren en landen krimp en banenverlies niet te stuiten lijkt. Alles tegelijk lijkt op te bloeien, al midden in de crisis, en banen en welvaartsgroei gaan als een trein. Ook onderwijs, onderzoek en innovatieve ondernemers gedijen daar weer prima. Richard Florida heeft er al jaren op gewezen en blijft het recent ook aantonen dat zulke steden in organische bloei het gevolg zijn van een soort symbiose van een aantal factoren die in orde moeten zijn in een stad: Talent wat zich ophoopt (in cafés en andere waterplaatsen), Technologie (in de vorm van sociale netwerken via breedband netwerken, vast en draadloos) en Tolerantie voor diversiteit van specialistische skills en vakkennis (die via netwerken gecombineerd kan worden). Dus het gaat over een mengsel van dingen die elkaar versterken. Zijn die er niet in een stad of regio dan loopt het daar leeg en trekt men er weg.

Hoe zit dat in Europa?

Twitter verspreidt af en toe adembenemende plaatjes van tweets en dan wel die geo-tagged zijn vanuit smartphones zodat ze als stipjes op de stads- of landkaarten staan. Dan zie je waar concentraties van ‘urban professionals’ zijn. Nog spannender vindt ik plaatjes met bewegende smartphones, gemaakt uit achtereenvolgende gestuurde tweets bijvoorbeeld vanuit treinen, taxi’s, fietsen of auto’s (niet doen!) die in beweging zijn. Ik zag op een gegeven moment zo’n tweet-movement kaart van Europa en bijna op het zelfde moment kreeg ik informatie over banengroei, goederenbewegingen en optic fiber backbone verkeersgroei in Europa. Als je de patronen die je dan ziet over elkaar heen legt in je hoofd en ze combineert met recente kaarten van ventures en banen groei in de USA in de vorm van een soort ketens van stadsregio’s, dan verschijnt er een soort van slingervorm dwars door Europa. Dat patroon heb ik ‘Corridoria’ genoemd en er over gepubliceerd op:

a. https://theconnectivist.wordpress.com/2012/11/20/transition-from-crisis-2-the-transit-connectivity-of-corridors/

b. https://theconnectivist.wordpress.com/2012/12/13/transition-from-crisis-2-a-corridoria-the-new-europe/

c. https://theconnectivist.wordpress.com/2013/08/14/what-may-move-america-movil-into-europe/

Dat laatste verhaal was een gok van mij om te poneren waarom America Movil (van succesvolle mobiele telefonie ondernemer Carlos Slim), al eigenaar van Telekom Austria, nu zo graag meerderheidseigenaar van KPN zou kunnen willen worden. Wat zouden zij kunnen zien wat wij in ons kikkerlandje niet zien? Corridoria is zoiets als indertijd de keten van Hanze steden die handel met elkaar dreven, en voor verdere distributie landinwaarts zorgden, in de Oostzee tot en met Kampen, Deventer en Zutphen aan de Ijssel. Maar het is in de huidige tijd een brede strook van regio’s die met elkaar verstrengeld zijn qua vernieuwing, transport, productie, financiering, sport, recreatie, R&D, telecommunicatie en … tweets.

Hoe kan je Corridoria definieren?

Een keten van brede stadsregio’s die loopt van midden Engeland naar Rotterdam en Antwerpen, Eindhoven , Venlo, langs de Rijn omlaag in Ruhrgebied en Frankfort en dan afbuigend globaal via de Donau naar Beieren: München en Oostenrijk. Dan verder via Hongarije verder zuidwaarts tot in Istanbul.

Corridoria

Landsgrenzen van ‘nation states’ spelen er bijna geen rol meer in. Dat zal nog even flink afzien worden voor de puur nationaal ingedeelde en nationaal bestuurde EU, om nog maar niet te spreken van onze regeringen, elites en souvereine vorstenhuizen.

Zoals gebruikelijk is bij wetenschappers zoals ik, ben ik flink op zoek gegaan naar tekeningen en landkaarten die mijn toekomstbeeld van Corridoria bevestigen en op mijn blog http://TheConnectivist.wordpress.com/ laat ik daar af en toe stukjes van zien.

En ja hoor, niet lang geleden publiceerde Telekom Austria een kaartje waar ze laten zien hoe ze de fiber optic backbones van hen in midden en oost Europa aan die van KPN aan het verbinden zijn. Ziet u dat ik er niet zo ver vanaf zat met mijn voorspelling over America Movil’s ambitie in Europa?

Footprint_TAG_KPN

Wat gaat de toekomst brengen?

Ik verwacht dat er veel meer netwerken, providerservices, tegen NSA beveiligde cloud-services,  wegen en snelletreinverbindingen langs deze Corridoria as gaan worden aangelegd, zodat zich een aantal verweven backbones gaan vormen langs die brede strook. Natuurlijk krijg ik een hoop kritiek over me heen van Amsterdammers, Fransen, Italianen, Russen en Scandinaviers die allemaal claimen dat zij natuurlijk ook op zo’n corridoor zitten. Kan zijn maar er kan maar een primaire ruggengraat van Europa zijn. Verhuis er heen zou ik je raden, want daar gaat het gebeuren. En ik heb maar een bescheiden wens. Prof ir baron van Till is mooi, maar ik wil ooit “Count of Corridoria” zijn.

Jaap van Till, Connectivist

Addendum 1. Voor het “laatste stuk” Wenen-Istanbul kan ook de vroegere route van de Oriënt Express interessant zijn. Waarschijnlijk ligt die spoorbaan er nog steeds.

Orient-Express_1883-1914-3Addendum 2. Een historica wees mij op het feit dat het “eerste stuk” zeer goed matcht met de grens (de zg. Limes) van het Romeinse Rijk. Voornamelijk langs de grote rivieren waren er Romeinse forten en was er ongetwijfeld een route om langs die grens te reizen en goederen te transporteren, zoiets als langs de Chinese Muur.

Romeinse grens limes

Advertisements

About broodjejaap

See ABOUT on TheConnectivist.wordpress.com
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to C7 Europa’s Nieuwe Backbone: Corridoria

  1. broodjejaap says:

    Deze Corridoria route is al oeroud. Wat hebben wandelaars, fietsers, vrachtauto’s, treinen en legers met elkaar gemeen?
    De wens om zo min mogelijk over berghellingen te moeten stijgen en dalen: zo vlak mogelijk traject.
    Wel dat is nu precies wat wegen langs rivieren Rijn en Donau bieden. Ook daarom ontwikkelt deze strook zich economisch: transport route, ook voor binnenvaartschepen
    via het kanaal tussen Rijn en Donau.

    Een beroemd voorbeeld van een wandeling in 1933 van Hoek van Holland naar Istanbul is beschreven in drie boeken van de toen 18 jarige Engelse jongen Patrick Leigh Fermor: ” A Time of Gifts”, “Between the Woods and the Water” en “The Broken Road”.
    Martin Stor de niet te stuiten koppelaar van bedrijven van het ACT (Achterhoek Centrum voor Technologie) heeft ongeveer die zelfde route een paar jaar geleden gefietst.

  2. broodjejaap says:

    Ooit hoop ik een keer van NL naar Plovdiv te lopen……..

  3. kwalitisme says:

    Opmerkelijk. Ik ben jarenlang verslaafd geweest aan Railroad Tycoon en één van de scenario’s daarin was een spoorverbindingen aanleggen tussen Wenen en Istanbul. En toeval of niet, de twee meest optimale routes verliepen precies als de beide corridors die jij aangeeft. En dat had inderdaad te maken met het passeren van bergruggen (duur en steil), betalen voor toegang tot een land (Roemenië, Bulgarije) en de steden die onderweg aangedaan konden worden (aanbod passagiers en vracht). Kosten, efficiency (transport) en effectiviteit (snelheid van de trein). En dat geldt uiteraard ook voor het aanleggen van glasvezel. 🙂

  4. kwalitisme says:

    Reblogged this on kwalitisme and commented:
    En weet een goed artikel dat Jaap zijn felbegeerde titel Count of Corridoria weer een stukje dichterbij brengt.

  5. I generally don’t post in Blogs but your web log forced me to, awesome work.. gorgeous …

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s